• Medlemsmöte Hisingens CK

    2009-01-16

    Äntligen blev det av! Efter att få ha ställt in i december pga av en elak förkylning fick jag hålla mitt föredrag hos Hisingens CK. Intresset från medlemmarna var så stort att de fick boka en större lokal. Angelägna problem!
    Dels var jag glad att jag fått förmånen att tala inför klubben men det jag blev mest glad för var att jag fick uppfattningen att medlemmarna bryr sig om sittställningen och frågade mycket.
    Efter två timmar då vi avslutade insåg jag att det finns så mycket mer att ge inom detta området. Jag hoppas och ser fram emot att kunna möta medlemmarna igen och utveckla ämnet!

  • Getting fit with Christian Vande Velde

    2008-12-03

    Ja, nu har man varit förkyld i två omgångar under tre veckors tid. Nu senast halsont och hosta. Men som tur är finns ju webben och då blixtrar dagarna förbi. Bl a detta fick jag tips om; Christian Vande Velde blir analyserad m h a Retül för att komma tillrätta med höft- och ryggbesvär.

    Video Christian Vande Velde

    Getting fit with Christian Vande Velde

  • Nästa säsong har redan börjat

    2008-11-24

    Då var Cykeldagarna till ända och jag hade ingen möjlighet att åka dit p g a en efterhängsen förkylning. Hade verkligen sett fram emot att åka dit.

    Nåväl, jag gissar att det är ganska många hemma nu som lusläser produktbroschyrer på olika cyklar för att bestämma sig vad det skall cyklas på under nästa säsong. Jag känner igen det själv, efter idogt arbete har urvalet bantats ner till kanske 3 eller 4 modeller. Alla är bra men, kanske är det fel komponentgrupp och av fel fabrikat eller så kunde ju hjulen varit lite vassare. Kronor och ören summeras.

    Sedan kanske det är dags för ramgeometrin. Jaha, på denna modellen är styrhuvudet 1,5 cm kortare än hos de andra, fast på denna modellen ligger vevaxeln 8 mm lägre. Och på denna modellen var det måttet inte specat. Toppröret skiljer visst också några centimeter mellan modellerna men sadlerörsvinkeln är vist lite flackare på denna modellen.

    Så kan det hålla på och till slut blir det en chansning. För sannolikheten att modellen skall finnas hemma i just din storlek hos handlaren är inte så stor. Och provkörning brukar det inte ens vara tal om. Varför det förresten? Att prova några modeller som är halvdant inställda tillför ju inte mycket.

    Antag nu å ena sidan att du är nöjd med din nuvarande cykel. Du sitter bra på den, upplever inga problem på vägen i form av värk och domningar. Ja, t o m sadeln är skön. Sedan bestämmer du dig för att mäta alla nyckelmått på ramen och jämföra med dina specar på de nya kandidaterna och eventuellt räkna om några mått. Det är några kvällars jobb kanske men sedan är du ganska klar över vilken ramgeometri som är lämplig för dig.

    Antag å andra sidan att du inte är speciellt nöjd med din nuvarande cykel. Det domnar här och var, nacken spänner och ryggen ömmar efter att halva favoritrundan är avverkad. Sedan är det ju inget riktigt klipp i cykeln heller, dessutom är den nervös i styrningen. Säkert inget fel på cykeln men högst sannolikt fel storlek eller helt fel inställd. Hursomhelst, inte mycket att utgå från vid nytt cykelköp.

    Så här kan ytterligheterna se ut och verkligheten ligger nog mittemellan för många cyklister. Det absolut lämpligaste vid ett nytt cykelköp är att börja med en Bike Fit, då elimineras alla gissningarna. Om resultaten från din Bike Fit ligger till grund vid beställning så kan du snabbt välja bort de ramgeometrier som ligger utanför ditt individuella passningsfönster. T ex så små skillnader som 1 till 1,5 cm vid inställning av styrets läge i höjd eller längsled kan ha en helt avgörande betydelse om ditt cykelköp skall bli lyckat eller inte. Till slut kanske du har två modeller kvar att välja på som båda passar dig anatomiskt lika bra. Av dessa två kan du nu koncentrera dig på komponentgrupp, hjul design och karaktär. Mycket roligare än att cykla ännu en säsong med domningar och värk och trixa med styrstammar och distanser. Vad spelar det då för roll om det är Italienskt eller Japansk som står för kraftöverföringen till hög eller lågprofilhjul?

    Hos Veloposition kan du få en Bike Fit gjord på flera olika nivåer var du än hamnar mellan ytterligheterna jag beskrivit ovan. Gör du det så kan du fokusera enbart på cyklingen nästa säsong!

  • The New York Times

    2008-11-24

    I The N.Y. Times den 19/11 fanns den här intressanta artiklen att läsa under Fitness & Nutrition: Professional Bike Fitters Help Cyclists Eliminate Aches and Pains

  • Föreläsning Hisingens Cykelklubb

    2008-11-13

    Den 3/12 kl 18:30 skall jag hålla en föreläsning hos Hisingens Cykelklubb.

    Temat för dagen blir:

    Sittpositionens påverkan på prestationen.

    Cyklar kommer från Mars men kvinnor från Venus.

    Tillpassning av din cykel – Vad du själv kan göra.

    Något jag verkligen ser fram emot!