• Nästa säsong har redan börjat

    2008-11-24

    Då var Cykeldagarna till ända och jag hade ingen möjlighet att åka dit p g a en efterhängsen förkylning. Hade verkligen sett fram emot att åka dit.

    Nåväl, jag gissar att det är ganska många hemma nu som lusläser produktbroschyrer på olika cyklar för att bestämma sig vad det skall cyklas på under nästa säsong. Jag känner igen det själv, efter idogt arbete har urvalet bantats ner till kanske 3 eller 4 modeller. Alla är bra men, kanske är det fel komponentgrupp och av fel fabrikat eller så kunde ju hjulen varit lite vassare. Kronor och ören summeras.

    Sedan kanske det är dags för ramgeometrin. Jaha, på denna modellen är styrhuvudet 1,5 cm kortare än hos de andra, fast på denna modellen ligger vevaxeln 8 mm lägre. Och på denna modellen var det måttet inte specat. Toppröret skiljer visst också några centimeter mellan modellerna men sadlerörsvinkeln är vist lite flackare på denna modellen.

    Så kan det hålla på och till slut blir det en chansning. För sannolikheten att modellen skall finnas hemma i just din storlek hos handlaren är inte så stor. Och provkörning brukar det inte ens vara tal om. Varför det förresten? Att prova några modeller som är halvdant inställda tillför ju inte mycket.

    Antag nu å ena sidan att du är nöjd med din nuvarande cykel. Du sitter bra på den, upplever inga problem på vägen i form av värk och domningar. Ja, t o m sadeln är skön. Sedan bestämmer du dig för att mäta alla nyckelmått på ramen och jämföra med dina specar på de nya kandidaterna och eventuellt räkna om några mått. Det är några kvällars jobb kanske men sedan är du ganska klar över vilken ramgeometri som är lämplig för dig.

    Antag å andra sidan att du inte är speciellt nöjd med din nuvarande cykel. Det domnar här och var, nacken spänner och ryggen ömmar efter att halva favoritrundan är avverkad. Sedan är det ju inget riktigt klipp i cykeln heller, dessutom är den nervös i styrningen. Säkert inget fel på cykeln men högst sannolikt fel storlek eller helt fel inställd. Hursomhelst, inte mycket att utgå från vid nytt cykelköp.

    Så här kan ytterligheterna se ut och verkligheten ligger nog mittemellan för många cyklister. Det absolut lämpligaste vid ett nytt cykelköp är att börja med en Bike Fit, då elimineras alla gissningarna. Om resultaten från din Bike Fit ligger till grund vid beställning så kan du snabbt välja bort de ramgeometrier som ligger utanför ditt individuella passningsfönster. T ex så små skillnader som 1 till 1,5 cm vid inställning av styrets läge i höjd eller längsled kan ha en helt avgörande betydelse om ditt cykelköp skall bli lyckat eller inte. Till slut kanske du har två modeller kvar att välja på som båda passar dig anatomiskt lika bra. Av dessa två kan du nu koncentrera dig på komponentgrupp, hjul design och karaktär. Mycket roligare än att cykla ännu en säsong med domningar och värk och trixa med styrstammar och distanser. Vad spelar det då för roll om det är Italienskt eller Japansk som står för kraftöverföringen till hög eller lågprofilhjul?

    Hos Veloposition kan du få en Bike Fit gjord på flera olika nivåer var du än hamnar mellan ytterligheterna jag beskrivit ovan. Gör du det så kan du fokusera enbart på cyklingen nästa säsong!